Met aandacht eet je gezonder

Eten met aandacht levert je veel gezondheidswinst op. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je met aandacht eet, je beter voelt wanneer je vol zit en je beter kunt proeven. Je eet hierdoor minder en je gebruikt minder suiker en zout in je eten. Bovendien bereid je je lichaam voor op de vertering van het voedsel wanneer je met aandacht eet.

 

Afleiding vermindert de smaak

Lotte van Dillen, universitair hoofddocent aan de Leiden Universiteit, heeft met haar onderzoeksgroep ontdekt dat je smaakbeleving vermindert wanneer je andere dingen aan het doen bent, bijvoorbeeld tv kijken, de krant lezen of wanneer je mailtjes op je smartphone checkt tijdens het eten. Wanneer de proefpersonen uit haar onderzoek werden afgeleid bij het drinken van aanmaaklimonade, maakten zij hun limonade 50% zoeter dan wanneer zij niet afgeleid werden. De smaak ervaarden zij echter als hetzelfde. Dit betekent dat wanneer je afgeleid bent, je smaak minder goed werkt en je daardoor meer suiker (en dus calorieën) gebruikt. Hetzelfde vonden de onderzoekers met het eten van zoutjes: afleiding leidde tot de voorkeur voor zoutere zoutjes.

Goed proeven is niet alleen belangrijk voor de hoeveelheid suiker en zout die je gebruikt, maar ook voor je spijsvertering en het metabolisme. Al bij het zien en ruiken van voedsel bereidt het lichaam zich voor op de voedselvertering. Het maakt enzymen en hormonen aan, zorgt voor speekselproductie en activeert het darmkanaal. Het proeven van zoet (uit bijvoorbeeld suiker of zoetstoffen) zorgt voor de productie van insuline. Insuline helpt suiker uit het bloed de cellen in. Wanneer je minder zoet proeft doordat je afgeleid bent, maakt je lichaam minder insuline aan waardoor er meer suiker in het bloed blijft. En dat is nadelig voor de bloedvaten.

 

Eten met al je zintuigen

Je tong, je ogen, je oren, je neus: ze spelen allemaal een rol bij de manier waarop jij je eten waardeert en hoe je lichaam op het voedsel reageert. Wanneer je zintuigen worden geprikkeld door bijvoorbeeld de televisie, is je lichaam minder goed voorbereid op de voedselvertering. De vertering gaat moeizamer, je eten smaakt minder lekker en je voelt je minder verzadigd. Afleiding is waarschijnlijk ook de reden dat vliegtuigvoedsel nooit lekker smaakt. Het lawaai in een vliegtuig leidt je te veel af om goed te kunnen proeven. Wanneer je niet goed proeft of de smaak niet voldoende beleeft, is je beloningsgevoel minder en zal je sneller op zoek gaan naar voeding die je wel een beloningsgevoel geeft. Suikerrijke producten bijvoorbeeld. Suiker geeft een sterke beloningsprikkel en is daarmee een verleidelijke, maar ongezonde aanvulling op een maaltijd die je gebruikt hebt onder te veel afleiding. De behoefte aan snacken kan dus verminderd worden door met aandacht en zonder afleiding te eten.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s