Een doel om voor te sporten

Image by StockSnap from Pixabay 

Ik heb een doel nodig om voor te sporten. Zonder doel sport ik niet of veel te weinig. Een concreet doel motiveert me om m’n sportschoenen aan te trekken en om me in het zweet te werken. En dat doel is nu belangrijker dan ooit.

Een paar jaar geleden ben ik gestopt met de sport die ik jaren heb beoefend: badminton. Ik haalde geen plezier meer uit de competitie. Het koste me veel tijd en energie en ik kon me niet goed meer ontspannen in de weekenden. Ik stopte ook met de trainingen want ik trainde vooral voor de competitie en de teamspirit. Dat was altijd mijn (onbewuste) doel geweest: sporten om met het team zo goed mogelijk te scoren in de competitie. Pas toen ik mijn lidmaatschap had opgezegd en op zoek ging naar een andere sport die me op dat moment beter paste, realiseerde ik me dat ik een doel (en daarmee de motivatie) miste om voor te sporten.

Een concreet doel motiveert me om m’n sportschoenen aan te trekken en om me in het zweet te werken

Interne motivatie

Sinds ik niet meer badminton hoor ik geen “Tot zondag!” meer en is er niemand die aan me vraagt of we dinsdag de dubbel gaan oefenen. De (toen nog onbewuste) stok achter de deur om te sporten en de motivatie die mijn teamgenoten en trainer me gaven, zijn weg. Nu moet de motivatie om te blijven sporten meer dan ooit uit mezelf komen en ik merk dat dat niet altijd even makkelijk is. Ik heb een doel nodig wat me motiveert en waar ik naartoe kan werken.

Een concreet doel

Natuurlijk, het belangrijkste doel van sporten en bewegen is om gezond te blijven en je lekker te voelen. Maar dat is net zo vaag als het vragen om iets lekkers. Allereerst; hoe weet ik wanneer ik gezond ben? En dan; hoe weet ik dat het sporten daartoe heeft bijgedragen? Ik kan me niet motiveren zolang ik geen antwoord op deze vragen kan geven en zolang ik niet merk dat het sporten direct leidt tot een betere fysieke en mentale gezondheid. Het doel moet veel concreter en veel beter meetbaar zijn. Dus; toen ik de kans kreeg om mee te doen met de 8km run tijdens de Amsterdam Marathon met een team collega’s zei ik meteen ‘ja’! Dat is lekker concreet: op 20 oktober ga ik 8 kilometer hardlopen. Zo’n doel geeft me weer een stok achter de deur. En genoeg reden om voor te trainen en te blijven sporten.

Een doel geeft me een stok achter de deur en genoeg reden om voor te trainen en te blijven sporten

Houd je doel haalbaar

Ik heb vaker hardgelopen en aan ‘runs’ meegedaan dus ik weet wel een beetje waar mijn grenzen liggen. Hardlopen vind ik leuk zolang ik maar niet ‘stuk’ hoef te gaan. Ik hou niet van stukgaan. Niet tijdens een training en niet tijdens de wedstrijd. Ik wil lekker kunnen genieten van de buitenlucht, de natuur, de mensen langs de kant, de sfeer en het bewegen. Ik wil geen pijn lijden en me af hoeven vragen hoeveel kilometer ik nog moet. Alleen al het denken aan dat eindeloze afzien demotiveert me. Dus mijn doel is heel simpel: ontspannen 8 kilometer hardlopen en daarvan genieten. Ook tijdens de training. Dat is voor mij belangrijker dan de tijd en snelheid, dus een tijdsdoel heb ik losgelaten.

(Overigens; ik weet dat ik met een wedstrijd, op het moment dat ertoe doet, mezelf altijd stuk loop. Als ik me in de laatste kilometer nog goed voel (dus geen pijn lijd) doe ik er net zoveel schepjes bovenop dat ik de finish net haal. Maar daar denk ik nu nog even niet aan…)

Een hardloop-app als motivator

Er zijn tegenwoordig heel veel apps die helpen om je sportdoel te bereiken. Of het nu gaat om hardlopen, zwemmen, fietsen, yoga of fitness. Ik heb een trainingsapp geïnstalleerd op mijn telefoon die me 3x per week herinnert aan mijn doel. Net zoals vroeger mijn teamgenoten en mijn trainer deden. Fijn, zo’n externe motivator! De app geeft me een trainingsschema die wordt opgebouwd naar de 8 kilometer op 20 oktober. Het schema heeft een rustige opbouw die begint op een laag tempo, korte duurlopen en korte interval trainingen. Elke week worden de duurlopen iets langer en gaan de intervaltrainingen naar een iets hoger tempo. De afwisseling in de trainingen vind ik leuk. En omdat ik alles op mijn eigen tempo kan doen is het ook goed vol te houden, zonder stuk te hoeven gaan. Het leuke is dat ik merk dat ik steeds iets sneller wordt en dat de duurlopen met dezelfde inspanning steeds iets langer worden. Mijn doel om 8 kilometer ontspannen te kunnen lopen komt steeds dichterbij.

Nu ik merk dat het hardlopen makkelijker gaat en dat ik sneller word, zie ik dat het mogelijk is om mijn doel bij te stellen

Stel je doel bij (als het kan)

Nu ik een paar weken aan het trainen ben voor mijn concrete en haalbare doel, merk ik dat ik mijn doel ga halen. Sterker nog; er zit meer in! Ik ben sterker en fitter dan ik dacht! Als ik merk dat er meer in zit, stel ik mijn doel steeds een klein beetje bij. Toen ik net ‘ja!’ had gezegd om de 8 kilometer te gaan lopen, was mijn doel om de 8 kilometer ontspannen te lopen zonder stuk te hoeven gaan. De tijd was voor mij minder belangrijk. Nu ik merk dat het hardlopen makkelijker gaat en dat ik sneller word, zie ik dat het mogelijk is om mijn doel bij te stellen: ik heb het gevoel dat een ontspannen 8 kilometer in 45 minuten (dus nog altijd zonder stuk te hoeven gaan) haalbaar is. Dat is mijn nieuwe doel en mijn nieuwe motivator. Dus hup, schoenen aan en gaan!

Een gedachte over “Een doel om voor te sporten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s