Dry January

Het is januari. De bubbels uit de champagne zijn vervlogen en de lege fles ligt in de glasbak. Het is tijd voor een pauze, tijd voor herstel en tijd voor vernieuwing. Een maand lang geen wijn, champagne, bier, whisky, likeur of cognac. Deze maand leef ik alcoholvrij. Ik geef mijn lever een time-out zodat zij zich volledig kan richten op de stofwisseling, voedselvertering en de afvoer van afvalstoffen. Dat zijn processen die ertoe doen. Een maand lang geen alcohol dus. Het voelt alsof ik mijn auto haar jaarlijkse onderhoudsbeurt geef. Een goed en veilig gevoel, en een prettig begin van het nieuwe jaar.

Waarom alcoholvrij?

Een maand lang geen alcohol drinken heeft een aantal voordelen voor je gezondheid. Het meest belangrijke voordeel van een maand alcoholvrij, is dat je bewuster keuzes maakt. Je ervaart dat het ook lekker, leuk, ontspannend en gezellig is om iets anders te drinken dan bier of wijn. Je doorbreekt op deze manier een ongezonde gewoonte en dat voelt goed. Na een maand geen alcohol ben je beter in staat om vaker een dagje alcoholvrij te zijn of het bij 1 glas te houden, en dat is wat op de lange termijn telt. Het gaat niet zozeer om de maand op zich, maar om de doorbraak en verandering van je gewoontes.

Het meest belangrijke voordeel van een maand alcoholvrij, is dat je bewuster keuzes maakt.

Alcohol is in zekere mate een gifstof en dus een belasting voor het lichaam, met name voor de lever. Door jarenlang te veel alcohol te drinken raakt de lever beschadigd en kan het zijn werk niet goed meer doen. Afvalstoffen hopen zich op waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Ook het risico op verschillende soorten kanker (mond-, keel-, slokdarm-, maag-, darm-, borst- en leverkanker) is verhoogd wanneer je overmatig alcohol drinkt (meer dan 3 glazen per dag).

Alhoewel volledig alcoholvrij leven waarschijnlijk het best is voor je gezondheid, kan een kleine hoeveelheid alcohol niet heel veel kwaad en heeft het zelfs wat voordelen. Het helpt je bijvoorbeeld te ontspannen en bij mensen van 45 jaar of ouder beschermt een kleine hoeveelheid alcohol tegen hart- en vaatziekten.

Het advies is daarom om, áls je alcohol drinkt, dit met mate te doen. Dat wil zeggen: maximaal 1 glas per dag voor vrouwen en 2 voor mannen, en wekelijks ten minste 2 alcoholvrije dagen.

Het effect van één maand alcoholvrij

Naast het bewuster omgaan met alcohol, heeft een maand alcoholvrij ook directe voordelen. Uit onderzoek blijkt dat insulineresistentie bij gezonde mensen die een maand lang geen alcohol drinken, vermindert met 25% (Mehta, 2018). Door dit effect is de kans op overgewicht en diabetes type 2 verminderd. Ook is de bloeddruk na een maand alcoholvrij lager, en neemt het gewicht met gemiddeld 2kg af. Daarnaast verbeteren de leverwaarden en zijn er minder ontstekingsstoffen in het bloed. In de blogs Fast Food Fever en Vuur van binnen lees je meer over ontstekingsstoffen en de gezondheid. Sommige mensen voelen zich energieker en slapen beter tijdens een alcoholvrije periode. Al deze gunstige effecten zijn echter van korte duur, wanneer weer begonnen wordt met het normale alcoholgebruik, verdwijnen deze gunstige effecten. Om die reden is het extra van belang om op de lange termijn bewuster om te gaan met alcohol en gemiddeld gezien minder alcohol te drinken. Elke week 4 in plaats van 3 alcoholvrije dagen, of het vasthouden aan 1 glas alcohol per dag in plaats van 2, doet meer voor je gezondheid dan wanneer je één maand in het jaar geen alcohol drinkt en de rest van het jaar op de oude voet verdergaat. Een maand geen alcohol is dus geen vrijgeleide om de rest van het jaar los te mogen. In tegendeel; het moet je helpen te minderen in je alcoholgebruik. En dat is makkelijker wanneer je een maand alcoholvrij bent geweest.

Een maand geen alcohol is geen vrijgeleide om de rest van het jaar los te mogen. In tegendeel; het moet je helpen te minderen in je alcoholgebruik.

Alcoholvrije dranken

Als je weet welk effect alcohol heeft op je bloeddruk, je insuline, je risico op leverziekten en kanker, is het makkelijker om de keuze te maken om een keer geen alcohol te drinken. Maar wat drink je dan? Frisdrank en vruchtensappen zijn niet heel gezond en op water ben je waarschijnlijk snel uitgekeken. Ik geef je een aantal gezonde, alcoholvrije suggesties:

  • IJskoud (koolzuurhoudend) water met bijvoorbeeld limoen, munt, kiwi, komkommer, sinaasappel, tijm, rozemarijn, … Je kunt eindeloos variëren.
  • Thee, bijvoorbeeld met verse gember of dille
  • Zelfgemaakte ijsthee. Zie hier een recept: Ice tea perzik & citroen
  • Alcoholvrij bier of alcoholvrije wijn
  • Koffie
  • Kokoswater
  • Groene smoothie met bijvoorbeeld spinazie, kaneel en appel

Wanneer ben jij alcoholvrij? Laat het me weten onderaan deze blog!

Referentie: Mehta et al. Short-term abstinence from alcohol and changes in cardiovascular risk factors, liver function tests and cancer-related growth factors: a prospective observational study. BMJ Open 2018; 8: e020673. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s